Monday, February 9, 2009

The SPECTACULAR Puteri Gunung Ledang The Musical season3


Ending PGLTM3 yg menarik..


Demi nafsu,Sultan sanggup membunuh puteranya...xtau demi cinta atau nafsu...wakakaka

"sesungguhnya bumi melaka ini bumi berdaulat" Sultan Mahmud Melaka


atas Gunung Ledang Hang Tuah n Puteri memadu kasih-
kredit to prop maker Raja Malek..lawa giler..


rintihan sang puteri di Gunung Ledang terhadap kekasih hati,Hang Tuah di Kota Melaka dapat dilihat dari babak nie...


sang Puteri mengejar cintanya...


Hang Tuah yg sasa


Poster PGLTM3

Last saturday,aku gie tgk teater PGLTM3 nie kat istana budaya....aku pergi sbb aku mmg peminat setia seni teater n teater nie....edisi pertama PGLTM nie aku gie, second aku xdpat gie sbb ketika itu aku terlalu sibuk dgn pelbagai urusan,so kali nie aku pastikan yg aku akan pergi tgk PGLTM3 nie...
walaupun aku dapat tiket paling murah aku xkesah...sbb ape? aku bukan hanya nak tgk teater tu je tapi aku nak tgk mcm mane pergerakkan pentas,prob n crew teater nie...sbb dari atas sekali aku leh tgk tuh semua...aku suke berteater sbb tu lah aku nak belajar sesuatu dari teater yg terbaik dlm malaysia nie.
actually aku start berteater secara serius nie since aku belajar di UiTM Melaka,mase kat melaka dulu aku join kelab kebudayaan uitm melaka tapi dalam bahagian tarian sbb dolu2 aku suka menari,tapi lama2 aku rase mcm xpuas dgn bidang tarian nie...aku nak lebih lagik....so aku join teater punya bahagian dibwh penguasaan DIVA,DRAMA QUEEN,n PLASTIK Queen PUAN NORA,wakakakka mati aku kalu kak pora nie baca aku nyer blog,ape2 pun she's a gud cooker...sbb die masakan dier sdp...then biler aku dah berteater aku dapat sestuatu yg aku xdpt mase dgn tarian...dlm teater nie kite leh menari,menyanyi,berlakon n mcm2 lagik terutama belajar tentang kerjasama....
eh balik semula dgn PGLTM3 nieh....dlm persembahan nie,penguasaan bahasa melayu oleh watak hang tuah semakin bagus dimana seperti yg kite tau,pemegang watak nie omputihkan walaupn susur galurnyer org melayu PONTIAN johor...sekali sedara mara aku daa....wakakkaka...selaian tuh penjiwaan watak setiap actor n actress dlm persembahan kali nie juga mengangagumkan,mcm watak yg di bawa tuh adelah diri sendir,sgt,sgt,sgt natural pembawakan nyer terutama watak utama Hang Tuah,PGL sendiri,Sultan,Bayan n Gusti Adipati...
ari segi prop,aku tabik kat insan yg bernama Raja Malek,dier yg mereka prop PGLTM kali nie...aku rase mcm nak berguru je dgn dier...sbb prop2 yg direka menjangkaui pengetahuan org2 biase...aku sgt2 suka dgn prop kali nie...selain tuh teknik2 bunga api yg digunakn kali nie,sgt2 menarik..elemen2 magik juga diguna, mcm mase babak PGL nak melarikan diri dari Gusti Adipati,Puteri menyorok dicelahan kain Bayan then tetiba Puteri hilang mcm tu jerk,selain tuh mase babak pertukaran nenek kebayan kepada watak puteri,juga menggunakan elemen magik dimana nenek kebayan menutup keseluruhan dirinyer dgn sehelai kain then biler kain tersebut jatuh secara automatik menjadi puteri...aku teruja sgt .....xsangka teater kali nie sgt2 mengujakan...aku teringin sgt nak join this production...tapi aku xde cable n bakat aku xseberape...aku suka keje belakang pentas...seronok sgt dgn kesibukan menguruskan belakang pentas sesebuah teater,wlupun panat but impact yg bagus dapat dirase slps teater berjaya dipentaskan seperti yg dirancang...
hehehhe
key lah tgk je lah pic2 yg menarik semasa PGLTM dipentaskan...
pix2 aku mase kat sana aku post next time..sbb camera aku ade kat kwn aku skrg..hehehhehe

1 comment:

Anonymous said...

like i was posted comment kat hafizzuan adik kesayangan ko tu, i love this movie. tp teater never had a chance to see it even once. watak puteri gunung ledang bukan sejarah, tapi lagenda. and in my opinion, puteri bukan seorang islam. die mengamalkan agame nenek moyang, sbb melake shj dah terima islam time tu, tp 'orang2 gunung' belom lagi. so, ilmu batin si puteri ni ade unsur2 spritual. aku tak kondem pun cite ni, tp kalo kite kaji sejarah, u'll know bout it. tu satu. and the other thing is, ade setengah info aku bace pasal puteri ni, she wasn't bercinta dgn hang tuah pun. watak hang tuah mmg ade, tapi hang tuah hanyelah perantare sultan. and segale permintaan puteri hati nyamuk and such tu pun mmg ade disenaraikan. aku rase lar, puteri ni mmg santek kot, sampai sultan tergile2kan die, sampai sanggop bunuh anak sendiri. i dun know what kind of demon lar yang dah rasok die. hehe. tp tahniah la kat tiara sbb ade idea utk buat movie yg malaysian should be proud of. sekian lar komen aku. gitu!