Monday, February 16, 2009

PGL sana PGL sini...


Tenaga Kerja n Pelakon


tension siapkan prop


with PGL-love u yan


With PGL,Nenek Kabayan n Tun Mamat


watak Nenek Kebayan digerakkan oleh kami (suara nenek pakai sore aku,lakonan Pae)

Masing2 skrg nie tgh bz sgt2 dok cite kehebatan teater puteri gunung ledang the musical...
sudah tentu hebat teater tuh,kalu x kan org dok cite sana sini kan...hahahha....
btw aku tulis mlm nie nak share pengalaman aku menbuat teater yg sama tajuk tapi bukan musical type...just teater yg biase....
ok....teater tuh dibuat untuk satu persembahan kebudayan yg akan dilangsungkan di USM Penang sempena program pertukaran budaya UiTM Melaka dan USM...so mase tuh aku dah xjoin kelab tarian,aku join kelab teater atas desakan nafsu yg menginginkan kelainan dlm darah seni aku...pada permulaan program tersebut ade perbalahan tentang teater apekah yg hendak dibuat disana...mase tu ketua kelab teater, anwar aka anding yg petit tuh nak buat teater PGL versi kami,tapi dapat tentangan dari penaung kelab,kak nora aka diva sbb dier nak buat teater yg sama mase wat pertukaran budaya di kelantan between UITM Melaka dgn UiTM Machang..(actually mase tuh bukan teater pun,just drama simple)..so bile dah berbalah pasal hal nie akhirnyer dapat kate sepakat yg nak buat PGL....so bermula lah kami, me n nuar wat skrip....kami buat skrip base on filem termahal di malaysia(u all tau kan filem ape) tapi kami xtiru bulat2...kami buat olahan dari skrip tersebut...so bile dah siap skrip...its time to make selection para pelakon...of kos nak cari para pelakon yg betul2 bleh berlakon terutama watak hang tuah,sultan n of kos PGL itself...jab2 sblm korang nnti keliru,teater nie tajuknyer PETIKAN Teater PGL....so ade 4 babak jek..sbb kat sana nnti xcukup waktu...sbb bukan teater je akan dipersembahankn tapi ade tarian n band...k back to cerita asal..so dlm teater 4 babak nie....watak utama ialah PGL n Sultan...so aku nak cari watak PGL n Sultan yg boleh bwk watak nie....Sultan melaka dah ade dlm bayangan kami iaitu mr stoner yg tinggi lampai n ensem (makcik tergiler2 kan mamat nie...hahahha wooopsss) then watak PGL xde dlm byagn kami....so kami decide nak wat audition between dak2 dlm kelab je...so ade sorang minah nie..pendek tapi kami terpakse amik sbb xde choice memandangkan tarikh nak gie dah dekat...so selain 2 watak utama tuh,kami memerlukan watak Tun Mamat,Hang Tuah,Pembesar Istana n Nenek Kebayan..so bile watak2 tu semua ade calon nyer...kami pun start latihan...bile dah start latihan..mcm2 masalah timbul...aku n nuar xpuas hati dgn kemampuan watak PGL n Nenek Kebayan..PGL terlalu rendah bile dgn Sultan,nenek kebayan plak xmampu buat sore yg aku nak...so wat rombakan kena cari yg lain...so bile dah mcm2 masalah timbul mase nak daptkn watak tersebut(yelah xkan aku nak cite semua masalh kat sini,jenuh kowang nak baca)akhirnyer dapat lah watak PGL yg terbaik n Nenek kebayan..actually diorg nie kwn2 rapat aku yg xpernah berlakon n berteater...aku ajak sbb aku rase diorg boleh...so watak PGL-Yan n watak Nenek-Pae...so mula la latihan balik....mase latihan tuh Pae still xleh buat sore nenek yg aku nak...TENSION...Mase nak gie dah makin hampir...so aku decide Pae berlakon tapi guna sore aku..sbb aku nak sore yg mcm aku leh buat..wkakakaka...(tu namenyer giler koser,pasal ar teater aku yg buat)...byk jugak yg perlu dibuat..latihan je xcukup kalu xde sound efek...so aku dgn nuar pk mcm2 bunyi2an yg seswai utk setiap babak...aku n anding sgt bersusah payah untuk menjaya kan petikan teater nie...termasuklah mencari belerang utk wat efek asap secara tibe2 mase pertukaran watak nenek kepada PGL,cari custom utk setiap watak plus prop yg bakal digunakan..so latihan berlangsung seperti biase sampailah waktu nyer...

akhirnyer waktu yg ditunggu2 pun tibe....(start lah cite di usm)segala persiapan pentas seperti prop yg ade dibawa dari melaka kami susun elok2 atas pentas...ade yg dipinjam dari USM..kami wat staging kat pentas tuh..sbb pentas dier besar..so byk pertukaran pergerakan watak perlu diubah..bile dah sattle semua hal pentas...its time to make up...tapi mase nie aku hangin dgn Yan,Pae,Hazrul n Pyan..sbb ape?? Org dok sibuk nak make up,diorg sibuk nak bergambar...ape lagik hangin ar satu badan aku..kang xsempat siap make up baru tau.Hampeh....ermm so biler dah kena bebel dgn aku,diorg pun masuk bilik make up..(ha baru reti nak takut)mase nie kelam kabut ar semua org nak minayk muka di touch upkan...makcik ar kelam kabut...sian makcik...so biler dah siap make up...show pun bermula....kami persembahan pertama...babak pertama dimana hang tuah tgh bermadu asmara dgn PGL di atas Gunung Ledang di ganggu oleh Tun Mamat yg menbawa utusan Sultan yg gatai nak berbini kan PGL...tapi mase tu problem timbul biler mic Hang Tuah x berfungsi...padahal dah check..tapi xpe babak tuh xpenting sgt...then babak demi babak berlangsung,,mase ketibaan sultan dlm balairong patut ade bunyi gong...aku yg kena palu gong tuh dari belakang pentas...sok sibuk2 berbual2 aku lupe nak bunyikan gong tuh..(patut ar mase babak tuh semua pelakon tggu bunyi gong..aku pen heran nape diaorg senyap je...agak lama gak lah aku baru sedar patut aku bunyikkan gong) wkaakakkaa...aku leh sengalnyer terus bunyikan gong...baru ar babak tu start..wakakakkaka...bengong (actually aku marah gak pelakon 2 sbb igt diorg lupe skrip..padahal aku yg sengal xbunyikkan gong)wakakkakaka...selain masalah tuh,Pae yg memegang watak nenek kebayan tertendang mangkuk yg berisi belerang utk babak tukar nenek kepada PGL...so mase babak tuh hanya ade sound efek n lampu2 je membantu...siot tull plan xjadi...tapi xper..kiteorg pro..org bukan tau kiteorg nak buat efek tuh kan..wakakkaka...so bile semua babak dah berakhir...berakhirlah persembahan teater kiteorg...then persembhan tarian bersilih ganti dgn persembahan band...

biler dah berkahir semua...feedback yg aku n nuar dapat sgt2 sgt2 lah memberansangkan...watak PGL siap kena serbu dgn penonton nak bergambar...ramai plak tuh...aku plak jeles...hahaha...xpelah she deserve to get attention from wat her doing...aku n nuar sgt2 lah puas hati kak nora lagi ar senyum besar(wlupun dier xberkenan nk buat teater nie hehehe)walaupun ade masalah2 kecil yg timbul...wakakakakka...bagi aku bende2 nak wat teater nie bukan one man show...tapi kerja berpasukan...walaupun aku n nuar yg byk berkorban masa,tenaga n ongkos...tapi tanpa rakan2 yg lain membantu xkan adenyer petikan teater tuh...so nie baru 3,4 babak...belum lagik teater berskala besar mcm PGLTM tuh..sure datin seri tiara lagi pening pala..ape2 pun aku sgt2 merindui suasana berteater dgn nuar...byk bende kitorg konsi bersama dlm hal teater ..sbb ape? Sbb kami nie sekepala dlam hal teater nie..hehehe...kredit to nuar lagik sbb dier lah org yg memperkenalkan aku dgn dunia teater nieh...hehehhee...key lah aku tulis nie for sharing ape yg aku ade...so enjoy lah tgk2 gamabr key..hehehehe....


4 comments:

Anonymous said...

kan best kalau ko senirik yg pegang wak puteri gitu. mesti havogue uol!huhu

FENDY NOAH said...

wakakakakak...mane leh...nnti ape lak kate org...kalu aku jadi for sure org ckp puteri paling bagak di dunia....wakkakakakaka

princess ida said...

aah la,klu awk awk yg jdik puteri kompem kalah tiara blakon..heheheh

FENDY NOAH said...

wakakaka....sangkak org ek..belasah kang....